Няколко основни теми фокусираха вниманието на членовете на Постоянната комисия по публични комуникации към НСОРБ, които проведоха есенното си заседание в София. Преходът към единната европейска валута, качествената промяна в управлението на отпадъците, мястото на новите технологии за подобряване на диалога на местно ниво са предизвикателства, които изискват от общинските експерти по връзки с обществеността да бъдат компетентни и убедителни посредници в две посоки – към гражданите и навътре в общинските администрации.
Те са наясно, че успехът на новите политики зависи от тяхното правилно, честно и навременно обществено обсъждане.
Социалните мрежи – бърз канал за комуникация с гражданите
Заместник-председателят на комисията Силви Пасков, гл. експерт "Връзки с обществеността", Столична община – район „Люлин“, разгледа ролята на социалните мрежи в институционалните връзки с обществеността. Той очерта демографските групи и видовете послания, подходящи за Фейсбук, Инстаграм, Тик-ток, Туитър, Линкедин, Екс, Ютюб. Всяка от мрежите има специфична целева аудитория, видове публикации и неписани правила за привличане на внимание и комуникация. Не бъдете многословни, не превръщайте постовете в монолог, съобразете дължината им с важността на събитието, започнете направо с новината – обхватът на внимание в социалните мрежи е около 7 секунди, не се увличайте с емотикони, съобразявайте изказа и темите с целевата аудитория, запознайте се с данни за активните часове на таргет групата ви, не трийте критични постове, отговаряйте на въпросите – това бяха част от общите съвети, които Пасков даде на колегите си.
Страницата на общината е бюро информация, а страницата на кмета е мястото, където гражданинът иска да бъде чут, напомни той и насочи вниманието към ползването на платформата LinkdIn. Тя е една от най-влиятелните в света, използва се не само за връзка с делови партньори, но и за представяне на проекти, обявяване на постижения, намиране на подходящите служители. Изисква се изключително изчистен и делови и сериозен език, дава възможност за достъп до нишова аудитория – инвеститори, НПО, бизнес, специалисти, търсещи реализация.
Пътят на България към еврозоната – навременните послания
Комисията обсъди Комуникационна стратегия за информация и публичност на присъединяването на България към еврозоната и ролята на общините в процеса със зам.-министъра на финансите Методи Методиев. Основната цел е предоставяне на точна, достъпна, разбираема, навременна и всеобхватна информация за всички практически аспекти на въвеждането на еврото, повишаване на финансовата грамотност и противодействие на дезинформация.
Държавата няма да отговори с нова пропаганда, а да предостави коректна информация, подчерта господин Методиев.
Посланията за ползите от влизане в еврозоната са основно три:
- Повишаване на ефективността на пазара на труда, заетостта, високи нива на икономическа активност, трудова интеграция и доходи – важно е да обяснява, че приемането на еврото няма да подобри веднага и магически благосъстоянието на хората, то е предпоставка за това.
- Присъединяването на България към еврозоната ще има благоприятен ефект за българската икономика и бизнес
- Въвеждането на еврото в България е ясен знак за европейската ни идентичност и логичен завършек на европейската ни интеграция
Зам.-министър Методиев обърна внимание, че Общините, МВР и пощите ще трябва да работят заедно за осигуряване на сигурност през първите месеци, когато хората ще превалутират наличните си средства. От МФ предлагат на сайтовете на общините да има линк към https://evroto.bg/.
Членовете на комисията предложиха да се привлекат активно в кампанията и кметовете на кметства, които са авторитетите по места, да се подготвят да комуникират правилно информацията, за да стигне тя до всички граждани.
Изпълнителният директор на НСОРБ Силвия Георгиева обърна внимание, че сроковете за превалутиране на общинските сметки текат и това е съпроводено с преоценка на цените на таксите и данъците, които не са променяни от години.
„Ключовият играч са кметовете на кметства и пощенските служители, това сме споделили с Министерство на финансите. Трябват информационни материали, кампанията трябва да бъде държавна инициатива, а тя не е излязла от София. Важните обяснения и послания трябва да разкажем на 3049 кметове на кметства и близо хиляда кметски наместници“, каза Силвия
НСОРБ подготви и предостави на общинските администрации първоначална информация за индикативни срокове и подготвителни дейности на общините, които трябва да бъдат реализирани в периода до влизането на България в еврозоната: Консултативната разработка е достъпна и на стайта на Сдружението: ТУК.
За качествената промяна при определяне на ТБО – информираност и промяна на навици
Предстоящото приемане на нова такса „битови отпадъци“ от януари 2026 година е най-голямото предизвикателство пред българските общини. За да се въведе този по-справедлив принцип, трябва да се обединят усилията на държавата, местните власти, бизнеса и гражданите.
Доколко са запознати хората с темата, наясно ли са как ще се отрази на домакинствата, готови ли са да поемат своята отговорност в процеса – тези въпроси изследва проучването на социологическа агенция „Тренд“. Евелина Славкова представи отговорите на 1003 респонденти на въпроси, свързани с предстоящото преминаване към принципа „замърсителят плаща“ при определяне на такса „битови отпадъци“. Близо 60 на сто от участвалите в анкетата не са чували, 29 на сто са чували, но не знаят какво означава, само 4 процента заявяват, че са запознати.
Заявилите, че не се нуждаят от по-подробно запознаване с принципите на разделно събиране на отпадъците са 62 на сто, въпреки това 72% отговарят, че изхвърлят отпадъците си в общия контейнер.
С очаквания размерът на таксата им да намалее ако бъде въведено таксуване на база генерирано количество битови отпадъци са 30 на сто от интервюираните.
Изводът е, че има нужда от мащабна и сериозна информационна кампания, за да бъде реализирана качествената промяна в управлението на отпадъците и да нямат гражданите нереалистични очаквания за новите размери на таксата.
Кметът на Карлово, д-р Емил Кабаиванов, обърна внимание на правдивото и коректно представяне на предстоящите важни промени. Гражданите трябва да са наясно, че данъците не могат да се държат повече на ниски нива, те трябва да „догонят“ инфлацията. Важно е да разберат, че промяната в управлението на отпадъците е неизбижна и тя е отговорност на държава, общини, граждани и организациите за оползотворяване на отпадъците, които трябва да осигурят за всяко населено място възможност за разделно събиране на отпадъците.
Принципът "замърсителят плаща" е справедлив, защото регламентира поемането на разходите от този, който замърсява, докато досега бизнесът поемаше по-голямата тежест на ТБО. "Трябва да се обяснява на гражданите, че грижата на общините е за формиране на такса смет в поносими граници, но тя трябва да отговаря на разходите, които те правят. Трябва да се обяснява, че колкото по-стриктно спазваме разделното събиране, толкова повече възможности ще имаме да държим ТБО в поносими граници“, каза кметът на Карлово.
Основно послание е, че таксата не зависи от решението на общината, а от разходите за управлението на отпадъците.
Кметът добави, че в Карлово планират да привлекат доброволци, които ще обикалят по къщите и ще обясняват на гражданите. Но ако държавата се дистанцира, няма да успеем, добави Кабаиванов.
Членовете на комисията споделиха за започналите информационни кампании паралелно на различни нива. Работят с медии, детски градини, училища, пенсионерски клубове, етажна собственост.
Изкуственият интелект – улеснение на работата на общинска администрация
Темата представи Емилиян Енев, председател на УС на Сдружение StartUp Factory. Той се спря на предимствата за гражданите при ползването на чатбот. Освен, че пести време и усилия за търсене на информация, той информира по обособени теми и посочва източниците, поддържа комуникация на три или повече езика, подобрява взаимодействие с институциите, дава точни отговори при спазване на етични норми и регулации.
Ползването на чатбот облекчава общинските служители с бързо и лесно създаване на документи по шаблон, ефективно координира екипната работа, подпомага написването на проекти, освобождава капацитет и време за важните неща.
Сайтът – дигиталното лице на общината
Експертът по управленско консултиране Станислав Христов насочи вниманието на общинските специалисти по публични комуникации към ползите за общината от организацията и поддържането на сайта.
През 2023 г. бяха приети Единни правила за институционална идентичност на интернет страниците и портали на държавната администрация, които гарантират, че са ориентирани към потребителя и са с безпрепятстван, пряк и постоянен достъп, ясна навигация и съдържание.
Освен че предоставя новини и информация за дейностите и услугите, които извършва общинската администрация, сайтът е нейният образ. Той е много силен инструмент за достигане до гражданите, за печелене на доверие, дава много широка възможност за разпространение на послания.
Активните дискусии по всички теми, включени в дневния ред, допълниха ефективната и смислената работа в петъчния ден. Членовете на комисията направиха някои предложения за нови теми, към които имат засилен интерес за следващите заседания на комисията.